Top 15 beste koolhydraatarme groenten deel 3

Dit is het laatste deel van de top 15 beste koolhydraatarme groenten. Vind hier de nummers 11 tot en met 15 en lees mee welke groentes je het best kunt kiezen als je koolhydraatarm wilt eten.

11. Prei

Prei is een koolhydraatarme groente met maar 4 gram koolhydraten per 100 gram. Prei wordt vooral gekookt gegeten. Het kan echter ook rauw gegeten worden. Het wordt verwerkt in salades en soep, en gebruikt als keukenkruid. Mensen die overgevoelig zijn voor sulfiet kunnen lichamelijke klachten krijgen door het eten van prei. Prei bevat daarnaast 2 gram eiwit per 100 gram, vitamine C en calcium. Met maar 30 calorieën per 100 gram mag je er veel van eten.

12. Spruitjes

Op de twaalfde plaats een echte wintergroente spruitjes. Met 4,2 gram koolhydraten per 100 gram ook nog eens een koolhydraatarme groente. Spruitjes zijn rijk aan vitamine C en hebben (mogelijk) een positief effect bij het tegengaan van kanker doordat ze glucosinolaten bevatten. Daarnaast bevatten spruitjes eiwitten, calcium, ijzer en caroteen. In totaal bevatten spruitjes 37 calorieën per 100 gram.

13. Courgette

Courgettes bevatten per 100 gram 4,5 gram koolhydraten. De courgette wordt gekookt of gebakken gegeten, maar kan ook rauw worden gegeten. Ook kan de vrucht in blokjes gesneden als een soort augurk ingelegd worden in azijn met kruiden. De meeste mensen vinden een courgette het best eetbaar als die niet te dik en maximaal 30 cm (350 gram) lang is. De kleine vruchten waar de bloem nog aanzit, worden verhandeld als ‘courgette fleur. De bloem kan gefrituurd of gevuld worden. Courgettes bevatten ook nog vitamine C en calcium en zo’n 27 calorieën per 100 gram.

14. Paprika

Paprika is één van de meeste populaire groenten, maar is deze ook koolhydraatarm? Gelukkig wel, met maar 4,5 gram koolhydraten per 100 gram staat de paprika op de veertiende plaats. De paprika wordt gekweekt in verschillende kleurvariaties, rood, geel, oranje en groen zijn de bekendste, maar er bestaan ook witte, paarse, lila, mintgroene en bruine paprika’s. Paprika’s kun je rauw eten, maar ook in pastasauzen of door salades heen, ze zijn dus veelzijdig inzetbaar. Met maar 26 calorieën per 100 gram kan het weinig kwaad er veel van te eten. Naast koolhydraten bevat een paprika vitamine C, calcium en wat ijzer.

15. Wortel

De groente die de rij sluit is de wortel. Vaak gedacht dat er toch met koolhydraten in zitten omdat de groente vrij zoet van smaak is. Gelukkig valt het mee en hebben wortels zo’n 5,2 gram koolhydraten per 100 gram. Wortels zijn rijk aan bètacaroteen, dat in het lichaam wordt omgezet in vitamine A en dat goed is voor de ogen. Omdat vitamine A nodig is om rodopsine te maken, de stof die ervoor zorgt dat het oog licht (niet kleur) kan waarnemen. In wortels zit verder veel vitamine C en calcium en ze bevatten ongeveer 33 calorieën per 100 gram.

Vind hier deel 1 van de beste koolhydraatarme groenten!

Leave a Reply

Door deze site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten